Laddar meny

- Atea er et stort konsern med mange muligheter

Reportasje 2018-03-12
Hos Atea opplever jeg aldri låste dører, det er opp til deg selv om du vil ta i håndtaket og gå inn døra, sier markedskoordinator i Atea, Helene Robstad.
Tine Venås
Journalist

Utdanning og yrkesbakgrunn:

Jeg har en yrkesutdanning som frisør og en bachelorgrad i salgsledelse og markedsføring fra Høyskolen Kristiania, med spesialisering innen digital markedsføring. Jeg har jobbet fra jeg var 13 år. Etter en relativt kort karriere som avisselger gikk jeg videre til butikkbransjen, frem til jeg begynte på frisørlinjen. Selv om jeg stortrivdes i frisøryrket, var behovet for å videreutvikle meg for stort til å overse. Jeg har alltid elsket salg og markedsføring, og valget var derfor enkelt da jeg skulle starte min høyere utdanning.

Jeg har vært innom flere avdelinger, først salg og nå marked og kommunikasjon.

Etter endte studier var jeg klar for å praktisere det jeg hadde lært, men som nyutdannet uten erfaring er det vanskelig å få en relevant jobb. Noen måneder etter jeg leverte baceloroppgaven ble jeg oppringt av et rekrutteringsbyrå som inviterte meg til et intervju til en stilling som kundebehandler i teknisk supportavdeling i Atea. Dette ble starten på min karriere i Atea.

Jeg har vært innom flere avdelinger, først salg og nå marked og kommunikasjon. Jeg tenkte at Atea er et stort konsern som det helt sikkert vil dukke opp flere muligheter innenfor det jeg ønsket å jobbe med. Selv om jeg ikke startet å jobbe i Atea som markedsfører, gjorde det også det for meg. En annen årsak til at det ble Atea for meg var kulturen. Godt arbeidsmiljø setter jeg høyt – og med Ateas visjon om å være the place to be kjente jeg et ønske om å være med på reisen. 

Beskriv din nøkkelkompetanse:

Min nøkkelkompetanse er digital markedsføring. Jeg elsker SoMe og fascineres av å ta i bruk flere digitale virkemidler for å øke markedskommunikasjonseffekter. Noe av det jeg synes er mest spennende er muligheten- og innsikten en får av å markedsføre digitalt. Muligheten til å endre – og utvikle markedsføringsprosesser etter hva som gir brukeren av kanalen en positiv opplevelse. 

Dersom du kunne valgt på nytt, hvilke fag/studier ville du valgt?

Siden jeg er en tech-entusiast må det vært noe innenfor teknologi. Jeg interesserer meg for teknologi, mennesker og marketing, det ideelle ville vært markedsføring med teknologifag som koding, eller noe innenfor informasjonsteknologi.

Skillet mellom IT, data og teknologi vil fade ut.

Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?

Jeg holder meg oppdatert innenfor bransjen ved å følge med på Oslo Business forum (både podcast og artikler), nettverksbygging, aktuelle foredrag fra TED, markedsføringsblogger som Helt digital og Inbound Norway samt Twitter, LinkedIn og SoMe-grupper på Facebook. Jeg elsker tech-serier så dukker det opp serier som omhandler fremtidens teknologier er jeg rask til å runde de. 

Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Jeg tror Artificial Intelligence (AI), Business Intelligence og IoT kommer til å prege alle type bransjer i tiden som kommer.

Jeg tror skillet mellom IT, data og teknologi vil fade ut og at flere bransjer kommer til å få et økende behov for IT-kompetanse i tiden som kommer, som et resultat av at vi blir mer teknologiske, datadrevne og gjør innovative anskaffelser av teknologiske duppedingser som støtter menneskelig arbeidskraft. Derfor vil det bli viktigere i tiden fremover å ruste barn og ungdom for fremtidens arbeidsplasser ved å innføre teknologiske fag også i yrkesrettede utdannelser.

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer