Laddar meny

Munkerud skole: – Bruk iPaden som et dagligverktøy, ikke belønning

Reportasje 2017-08-28
Atea har levert 300 nettbrett til Munkerud skoles 750 elever. Rektor Anton Rygg håper på hele klassesett til alle trinn i løpet av neste år.
Tine Venås
Journalist

– Abdul Chohan sier nettbrettene ikke blir liggende igjen på skolen. Det er helt sant. Samtidig vil barna leke og spille fotball når det er friminutt, da er det bedre å legge igjen utstyret inne, sier rektor Anton Rygg ved Munkerud skole.

Det er ikke teknologien som er det viktigste, men pedagogikken som ligger til grunn, påpeker rektoren. Da må teknologi i klasserommet brukes som nytteverktøy, ikke som belønning, slik at elevene får et mer profesjonelt forhold til utstyret.

– En fordel er at undervisningen kan tilpasses elevene selv om de har ulike styrker. For noen betyr dette å samle bilder, for de som trenger større utfordringer kan læreren be dem om å skrive lengre tekster.

Munkerud bruker bevisst læringsapper som vektlegger produksjon i stedet for puggeapper og elektroniske lærebøker.

– På denne måten må elevene tilegne seg læring for å levere og ikke bare pugge seg til svarene. Vi ser både at elevene produserer mye mer og at innleveringene blir fine. Nå leverer selv gutta som før aldri fullførte.

I en tid hvor elever kan finne alle svar gjennom internettsøk, må skolen jobbe for å tilpasse undervisningen ferdighetene det er behov for i fremtiden.

Rygg vil legge til rette for dybdelæring og livslang læring.

– Det er en grunn til at lærere alltid faller tilbake til lærebøkene. De er enkle og pålitelige i bruk. De virker fordi det bare er å åpne og de skader ingen, men informasjonen slutter nederst på siden. Med teknologi kan vi slippe verden inn i klasserommet, det gir store muligheter, men da må det også virke.

Med økt bruk av utstyr følger også nye utfordringer for elevene, spesielt innenfor nettvett. Rygg sier det har vært lett å ta opp problemer omkring dette nettopp på grunn av nettbrettene.

– Selvfølgelig hender det at noen tråkker feil, elevene er jo på skolen for å lære, men fordi nettbrettet er så tilstede i skolehverdagen er det også lett å ta tak i problemene før de blir store.

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer