Laddar meny

Knekker lesekoden med en app

Reportasje 2017-11-17
Da Daniel Senn ikke fant produkter som ga sønnen tilstrekkelig lesetrening, utviklet han en leseapp selv. Nå er appen blitt bok, slik at barna kan følge figurene fra appen. Atea tok en prat med Senn om digital lesetrenging og mestringsfølelse.
Tine Venås
Journalist

Gründerpappa Daniel Senns yngste sønn ble født med nedsatt hørsel. Senn innså tidlig at det ville bli en utfordring for sønnen å knekke lesekoden i samme tempo som flertallet på den tradisjonelle metoden, og fryktet at sønnen, som mange andre elever, ville oppleve en negativ læringsspiral der lesing blir et ork og mas.

– Jeg ville at sønnen min skulle få lesetreningen han trengte. Jeg ville lage noe som var gøy for barna å bruke, som ga læringseffekt og mestringsfølelse, og slik unngå den negative læringsspiralen.

Det digitale lesespillet Poio er inspirert av moderne forskning som anbefaler raskere introduksjon av bokstaver og ord. Det har ikke digitalisert skoleoppgaver, men et dataspill der lesetreningen er integrert i spilluniverset. Det er ingen forklaringer.

– Hva er grunntanken rundt Poio, pedagogisk sett?

Den pedagogiske tilnærmingen vekker allikevel nysgjerrighet og skaper større mestringsfølelse. Spillet oppmuntrer til lek, utforskning, og gir et driv for å klare mange ulike utfordringer, som lesing.

Vanskelighetsgraden utvikler seg etter barnas evner, med testing, øving, og prøving frem til det går. Det er aldri negativ tilbakemelding eller fokus på at noe er feil.

–…Og hva med teknologien?

Teknisk har vi prioritert å legge oss på et høyt estetisk nivå med parallax-animasjon av bakgrunner, avansert fysikk-simulering og kjedereaksjoner der barna kan manipulere ord og bokstaver på mange ulike måter.

– Ser dere utfordringer med digitale læringsverktøy?

En utfordring er at mange produsenter direkte overfører læringsbøker og lærebokpedagogikk til digitale læringsverktøy. Det er viktig å forstå mediet, hvordan man kan uttrykke seg gjennom det digitale, og ikke minst forstå barnas motivasjon for å utforske og leke i digitale verdener. Barn i dag har stor digital kompetanse og vi må ta dem på alvor.

– Hvor henter dere inspirasjon fra?

Hovedsakelig fra barn og deres nysgjerrige tilnærming via lek og utforsking. Vi tester ut konsepter via enkle prototyper og lærer og oppdager nye ting ved å se ulike barn sammen i lek med våre verktøy.

Har dere noen andre spennende produkter?

Ja, det har vi! Android-versjonen av Poio er nå ute. Denne versjonen er kvalitetssikret av tusenvis av iPad-spillere i sommer og har støtte for flere brukere på samme enhet. Spesielt spesialpedagoger og familier med mange barn har etterspurt dette for å kunne bruke samme nettbrett på flere barn. Vi jobber også med engelsk versjonen av Poio.

Hvilke andre læreverktøy anbefaler dere?  

DragonBox gir matteglede på en gøyal måte!

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer