Laddar meny

Hvordan tenne tech-gløden hos elever og lærere?

Reportasje 2017-06-10
Energiselskapet Lyse og Ungt entreprenørskap arrangerte Lyse idéer 2017 i samarbeid med Atea for å finne svar på akkurat dette.
Tine Venås
Journalist

Årets tema var lærere og lærerstudenter, og disse ble derfor invitert til workshop for å få opp nye idéer og løsninger på aktuelle problemstillinger.

– Vi tror det er et stort potensiale for mer IKT og digital kompetanse i grunnskolen. Det er viktig å introdusere dette fagområdet tidlig for å gi elevene inspirasjon til å lære seg å forstå teknologi, istedenfor å bli rene konsumenter, sier Andrea Marie Stangeland, prosjektleder for Lyse ideer.

Nytenkende undervisning

På Lyse ideers innovasjonskonkurranse ble gruppene utfordret til å lage undervisningkonsepter for økt digital kompetanse i grunnskolen. Vinnerkonseptet vil testes i en eller flere skoler, med  mål om å kunne stille med nødvendig utstyr og ressurser for å kunne gjennomføre dette.

– Med enkle elektroniske/tekniske «dippedutter» og koding (alle får til) kan teknikk bli ufarlig og gøy. Det merket også vi stivbente voksne (lærere). Det var gøy og teoretisk ufarlig å eksperimentere. Dette er ulike elektroniske og tekniske byggesystemer som det til og med er artig å gå i gang med som lærer, sier Irene Horpestad, lærer ved Vågen Videregående skole.

Horpestad var en del av vinnergruppen Doninger, som la vekt på hvor mye gøy og lærerikt man kan gjøre undervisningen ved å få elever og lærere til å designe og bygge doninger som forserer hindringer. En enkel og brukbar måte å bli kjent med for eksempel Littlebits.

– Vi tror det er et stort potensiale for mer IKT og digital kompetanse i grunnskolen.

Trender som vil forme fremtidsskolen

Å forstå mulighetene teknologi åpner for i klasserommet er nøkkelen for å få størst utbytte av den forbedrede læringsmetodikken, mener Andrew Rhodes, leder for Ateas nasjonale skolesatsning.

– Arrangementer som Lyse Ideer lar lærerne utforske og leke med ny teknologi. Gjennom innovative tilnærmelser og samhandlingsplaner blir de utfordret til å tenke på hvordan man kan implementere dem i læreplaner og utvikle prosjekter for andre lærere og studenter.

Han legger til at Lyse er en strategisk partner for Atea.

–  Både Atea og Lyse ønsker hjelpe studenter og lærere forstå de innovative mulighetene teknologi brukt på den riktige måten kan tilby. Koding og programmering er veldig relevante og åpenbare områder hvor teknologiselskaper kan hjelpe ulike sektorer som utdanningsinstanser forstå mulighetene til å forbedre læring og engasjement.

 

 

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer