Laddar meny

Slik omfavner du den digitale revolusjonen

Reportasje 2016-09-02
Atea Community: I følge en studie fra IBM er 95 prosent av ledere bekymret for digitaliseringen av egen bedrift. Lederne som ikke er redde, er de som allerede har valgt å omstille bedriften og som tør å jobbe på andre måter enn de er vant med.
Eline Furuseth
Markedsrådgiver i Atea

I Norge vet vi at digitaliseringen av samfunnet er i full gang. Flere bedrifter bør være forberedt på å omfavne denne utviklingen. Det som kjennetegner de organisasjonene som går foran, er at de er flate organisasjoner som tør å eksperimentere og ta i bruk nye arbeidsmetoder. Dette er organisasjoner som ser fordelene ved digitalisering og som ikke sitter stille og venter.

Dette må til for å takle digitaliseringen

Patricia Stang Auseth jobber med samhandlingsløsninger i Cisco. Hun trekker frem fire egenskaper som er spesielt viktige for å omfavne nye digitale løsninger:

  1. Plattformer må knytte bedrifter og team sammen
    - Bedrifter må gå fra å se på seg og sitt, til å se på hvordan de kan skape samarbeidsplattformer med andre relevante aktører. Ved å dele kunnskap og informasjon kan man bedre fange opp og ta i bruk nye muligheter. Dette styrker innovasjonen hos alle parter.
  2. Samhandlingsverktøyene må bli en selvfølge
    - Vi må ha arbeidsverktøy og -systemer som er like enkle å bruke som WhatsApp eller Facebook. Verktøy man får lyst til å bruke, som er intuitive og enkle. Samtidig må de levere på alle nødvendige områder av informasjonsdeling, som chat mellom kolleger, arbeidsdokumenter, videokonferanser og input fra sosiale medier. I tillegg må de kunne integreres med bedriftens øvrige verktøy slik at mennesker, teknologi og innhold blir ett - helt sømløst. Samarbeid skal være skreddersydd for bedriftens behov.
  3. Arbeidsflyten må forbedres
    - Man må kunne jobbe sømløst helt uavhengig av sted og rom. Alt og alle er tilgjengelig og alt samarbeider.
  4. Vi må skape sammen
    - Når mennesker møtes er det i hovedsak for å vise eller dele noe. Whiteboard og flipchart er de mest brukte verktøy i alle møterom verden over. Det er lettere å skape noe sammen når man jobber visuelt. Derfor må vi må gjøre det mye lettere å vise og dele, samtidig som vi møtes digitalt, mener Auseth.

Nettverkene må tilrettelegges

Verktøyene finnes i dag, men mange bedrifter har ikke tilrettelagt nettverket godt nok for å bruke dem. I følge en rapport fra Verizon mener 67 prosent av IT-ledere at utdaterte nettverk kan være flaskehalsen for suksess.

Tor Erik Risberg er ekspert på nettverksarkitektur i Cisco - det han selv kaller grunnmuren i enhver digitaliseringsprosess. I følge Risberg må man tenke gjennom hvor vi trenger å bruke mye ressurser, og skalere nettverket ut i fra det.

Vi må også endre hvordan vi jobber med nettverket for å kunne gjøre ting enklere, raskere og med bedre kvalitet. 

- Kommunikasjon gjennom bilde, video og samhandling oppfører seg annerledes enn bare lyd som vi tradisjonelt har brukt, og krever langt større nettkapasitet. Dersom et sykehus med mange ansatte skal bytte et gammelt telefonsystem, og så legge til bilde og video, øker belastningen på nettet enormt. Hvis ikke du har tenkt på det på forhånd vil lyden forsvinne og bildet hakke. Systemet blir da mer til frustrasjon enn det er til hjelp.

I stedet må man tilpasse nettet med en rekke standarder som sier i fra hvordan nettet skal prioritere og fordele kapasiteten.

- På et sykehus er kanskje 20-30 av flere tusen applikasjoner kritiske. De kritiske applikasjonene må få førsteprioritet på nettet slik at de alltid virker, mens andre ting kan få lavere prioritet. Norske bedrifter må flytte fokus fra å håndtere ett og ett system, eller én og én «boks», til å håndtere hele nettverkssystemet.

Ved å innføre nye løsninger hvor nettverksfunksjonene virtualiseres, samt innføre sentrale SDN-kontroller, legges forholdene til rette for å jobbe med nettverket på et mer overordnet nivå – på samme måte som det har blitt gjort i datasenteret i flere år.

- Dette gir mulighet for å automatisere arbeidsoppgaver som tidligere har vært manuelle og tidkrevende, oppsummerer Risberg.

Cisco Spark er løsningen

Auseth og Risberg røper at Cisco har spennende ting på gang. De kommer med samhandlingsverktøy som forbedrer muligheten til å samarbeide mer innovativt og kreativt. Cisco har sett på de tjenestene som allerede finnes, som Facebook, Skype for Business og WhatsApp, og hva som får folk til å bruke dem hver eneste dag. Men i stedet for å bruke disse som utgangspunkt har de bestemt seg for å begynne helt på nytt, med Cisco Spark.

Spark er en samhandlingstjeneste i skyen. Man kan chatte, møtes på video, dele dokumenter og følge nyheter – alt i ett og samme «rom».  Med Spark har Cisco vektlagt design og brukeropplevelse for å få folk til å ta det i bruk. De lover videre at vi så langt har bare sett en brøkdel av det Spark har å by på:

- Vi husker hvordan iTunes startet med en musikkspiller og en plattform for kjøp av musikk, mens den nå kan kobles til utallige produkter og har blitt en hel nettbutikk. Cisco har masse på lur med Spark, så det gjelder å følge med, avslutter de to hemmelighetsfullt.

Vi gleder oss til å høre mer fra Tor Erik Risberg og Patricia Stang Auseth på Atea Community i flere av landets største byer denne høsten. Program finner du her.

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer