Laddar meny
Bilde: John-Patrick Skaar

Nøkkelfaktorer for verdiskapning

Reportasje 2016-09-23
Sjansen er stor for at du jobber i et åpent kontorlokale, kanskje du til og med flytter deg mellom aktivitetsbaserte soner i løpet av arbeidsdagen. Men hvordan står det til med det trådløse nettverket og infrastrukturen i virksomheten din?
Marianne Heen Johnsgård

Ifølge Stian Elde i Aruba, a Hewlett Packard Enterprise Company varierer det veldig hvor langt norske selskaper er kommet i utviklingen innen dette området. 

– På noen arbeidsplasser er det fortsatt lagt opp til at man skal bruke kablet nettverk og at det trådløse nettverket bare er for gjester. Det går jo ikke å dra kabelen med seg rundt omkring. Hvis ikke infrastrukturen er på plass, fungerer det ikke med kontorer som er lagt opp for fleksibilitet. Det er meningsløst – det kan se bra ut, men fungerer ikke. 

Ny generasjon – nye arbeidsvaner 

Elde er overbevisende når han snakker om hva en velfungerende mobilitetsinfrastruktur har å si for en bedrifts produktivitet og for å skape en attraktiv arbeidsplass for unge medarbeidere:

- Generasjon Y, millennials eller hva du nå ønsker å kalle dem – de folkene her, som ikke kan huske en tid før Google, har faktisk begynt i arbeidslivet. De har andre forventninger til hvordan ting skal legges til rette, påpeker Elde.

Sosiale medier har endret hvordan den yngre generasjonen omgås, og dette tar de med seg inn i arbeidslivet.

– De endrer ikke måten som de kommuniserer på bare fordi de har fått seg jobb.

For denne gruppen er det å forflytte seg sømløst mellom ulike enheter en selvfølge, og ifølge en studie fra Aruba foretrekker unge mennesker helt klart arbeidsgivere som har gode WiFi-løsninger.

– Mens vi som er født før 1990-tallet må venne oss til denne måten å jobbe på, er den en ren refleks for den yngre generasjonen, sier mobilitetseksperten.

Infrastruktur som forstår brukeren

På forholdsvis få år har vi gått fra stasjonære datamaskiner og telefoner over til bærbare enheter.

- I dag har vi med oss smarttelefonen overalt. Der kan du lese og skrive e-post, skrive ut dokumenter, se på videoer, ta telefonsamtaler… Det er et sammensurium av applikasjoner som nå havner inn på alle enhetene som vi har med oss.

Utviklingen har de siste tiårene samtidig gått fra cellekontor til åpne landskap og videre til en mer sonebasert utforming.

– Vi flytter oss gjennom arbeidslokalet i løpet av dagen. Fra stillerom for samtaler av en privat karakter til kaffekroken for å være sosiale og diskutere med kollegaer.

I et slikt scenario må infrastrukturen være smart nok til å kjenne igjen applikasjonene, prioritere de viktige tingene og gjøre det enkelt for brukerne å gjøre det på riktig måte. Ifølge Elde innebærer det at infrastrukturen som ligger i bunnen må forstå hva brukeren egentlig prøver å gjøre. 

- Det er for eksempel ikke viktig om en e-post kommer frem om 0,1 eller 0,2 sekunder. Den trafikken kan prioriteres ned dersom det samtidig pågår en videokonferanse der det er viktig at kvaliteten ikke er hakkete.

Han fortsetter:

- Og for å ta det et hakk videre: Infrastrukturen må også kunne prioritere mellom en forretningssamtale og strømming av en musikkvideo.

Sørger for best mulig tilgang til data

Før lå data i en server i kontorbygningen eller lokalt på maskinen, og det var vanskelig å få dem med seg overalt. Nå ligger dataene i skyen og vi som brukere verken vet eller bRyr oss om hvor de ligger hen. Noe ligger i en eller flere skytjenester mens andre data er lagret lokalt på enheten din.

- Dette må også infrastrukturen ha oversikt over – her er det data som må overføres på en sikker måte, data som du må ha fort tilgang til, data som sjelden brukes – og sørge for at du får best mulig tilgang til disse dataene. 

Det er ikke brukeren som sitter med den kunnskapen, men nettverket, infrastrukturen eller enheten du jobber på må selv se hvordan du skal få tilgang til det.

- Det skal brukeren slippe å tenke på, understreker Stian Elde.

Flytter samtalene over til WiFi

Det kan være naturlig å tro at et trådløst nettverk er overflødig nå som mobilnettet gjør det meste man har behov for. Helt feil, ifølge Elde.

– Mobilnettet skalerer ikke til å kunne levere de tjenestene som brukerne trenger. Det skyldes blant annet at det er for få mobilmaster, at det er dårlig dekning mange steder, og at nye kontorbygg med glassfasader har en stygg tendens til ikke å slippe inn mobilsignaler.

Han påpeker at mobiloperatørene også ser dette problemet og flytter telefonsamtaler fra mobilnettet og over til WiFi.

– De er i ferd med å legge til rette for at taledata som frem til i dag har gått på 2G-nettet nå blir flyttet over i IP-pakker som vi bruker på datamaskinen vår, forklarer Elde.

Det betyr at mobilitetsinfrastrukturen til en bedrift må bli mer kritisk til hvilken trafikk som skal prioriteres. Mobilnettet og trådløsnettet begynner å henge sammen, og det blir stadig viktigere å ha begge deler. – Disse nettverkene samarbeider om trafikken avhengig om du sitter i ro eller beveger deg ut i fra arbeidsplassen, hjemmekontoret eller andre trådløse soner.

Verdiskapningens grunnmur

Stian Elde beskriver en god mobilitetsinfrastruktur som en døråpner for å kunne jobbe på en riktig måte.

- Det vi jobber med er ekstremt aktuelt. Det er et tema som veldig mange har begynt å forstå, og litt av grunnen er at dette er grunnmuren i selve verdiskapningen. Hvis vi ikke kan ta imot generasjon Y, ikke kan tilby sonebasert miljø, ikke kan lagre dataene i skyen eller bruke PC-en for å snakke i en Skype-samtale, så får ikke de ansatte skapt de verdiene som skal til ut mot virksomhetens kunder. 

Lyst til å høre mer om hvorfor en velfungerende mobilitetsinfrastruktur og WiFi er nøkkelfaktorer for en moderne bedrift? Hør Stian Eldes Atea Community-foredrag How Tomorrow Moves (Morgendagen er her i dag!) i byene som gjenstår av roadshowet.

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer