Laddar meny
Bilde: Model Lab

Fra Commodore 64 til Snow-produkter og SAM-tjenester

Reportasje 2016-06-15
Allerede da Roar Følling (39) gikk første året på gymnaset fant han ut hvilke fag han måtte ha for å komme inn på dataingeniørstudiet. I dag er han løsningsselger/SAM-konsulent i Software-teamet i Atea Nord i Trondheim, og brenner for å gi kunder hjelp rundt lisenshåndtering.
Ane Solstad Sønnesyn
journalist

– Det er veldig spennende å jobbe i Atea. Vi er en stor familie med samme DNA og kultur, men vi er likevel så ulike. Og med dyptgående kunnskap om så mange ulike produkter kan vi lage IT-løsninger tilpasset enhver bedrift i Norge, forteller Roar.

Han har jobbet i IT-bransjen i over 16 år, og har de siste seks årene vært ansatt i ulike stillinger i Atea. I dag jobber han som løsningsselger og SAM-konsulent – en jobb han trives svært godt i.

Commodore 64 og ingeniørstudier

Interessen for data har alltid vært der, og Roar har hatt data som hobby siden han var liten. Han er oppvokst med Commodore 64 og Amiga 500, og kjøpte sin første PC som tenåring; en Olivetti 486 DX/66.

– Allerede tidlig det første året på gymnaset sjekket jeg hvilke fag jeg trengte for å komme inn på dataingeniørstudiet. Etter gymnasiet tok jeg en treårig dataingeniørutdanning ved Høgskolen i Gjøvik. Hovedfokuset i utdanningen var programmering, og jeg trodde jeg skulle jobbe også som programmerer.

"Jeg er i dag glad for at jeg startet med drift."

Slik ble det ikke. På grunn av dårlige tider i IT-bransjen i 2001, var det få programmeringsjobber for nyutdannede. I stedet fikk han jobb hos Statsbygg hvor han driftet Citrix-løsningen i fire-fem år.

– Dette var egentlig et stort veiskille før karrieren min startet. Jeg er i dag glad for at jeg startet med drift, sier han.

Siden var han innom Commaxx i fire-fem år, en distributør som den gang hadde blant annet Citrix, Vmware og RES som produkter. Der jobbet han blant annet som Citrix og RES-instruktør i Commaxx sin kursavdeling, før Atea dukket opp.

– I 2010 var jeg klar for å prøve noe nytt og jeg hadde lyst å være konsulent på heltid. Atea var øverst på listen min, så jeg inviterte meg selv på intervju, og fikk jobb ved Oslo-kontoret som konsulent.

Bytte av arbeidsområde

I 2012 flyttet Roar og familien til Trondheim hvor han fortsatte å arbeide i Atea som konsulent. I fjor skiftet han arbeidsområde og gikk over til Software og ble løsningsselger og SAM-konsulent – noe han følte var 100 prosent riktig. Han trengte en ny utfordring.

– Å jobbe som selger og med lisenser var noe helt nytt for meg, men jeg brenner nå for å gi kunder hjelp rundt lisenshåndtering. For mange kunder kan administrasjon av lisenser være krevende. Det er derfor givende å komme inn til kunder for å gi dem full kontroll på sitt lisensforbruk.

Et avvik i lisenser kan nemlig fort bli dyrt om det kommer inn en revisjon. Og for IT-ansvarlige som vet de ikke har full kontroll på hva som faktisk er installert av programvare, kan usikkerheten være ubehagelig.

– Da kan vi komme inn å minimere risikoen og gi dem en bedre arbeidshverdag, forteller Roar.

Hvorfor kan det for mange kunder være krevende med administrasjon rundt lisenser?

– Lisensregler er kompliserte. Om kunden i tillegg ikke har oversikt over hva som faktisk er installert på alle sine klienter og servere, blir det vanskelig å si om man er korrekt lisenser. Løsninger endrer seg over tid og om man ønsker et øyeblikksbilde over lisensforbruk, må man ha gode verktøy som samler inn data kontinuerlig.

"Da kan vi komme inn å minimere risikoen og gi kundene en bedre arbeidshverdag."

Roar har ikke angret på valget han tok i fjor da muligheten om å gå fra konsulent til salg dukket opp – som han selv sier må man av og til ut av komfortsonen for å kunne utvikle seg i jobben.

Har du møtt på noen utfordringer i den nye stillingen du ikke så komme?

– En utfordring har vært å snakke et språk som ikke er for teknisk. Som konsulent bruker man ofte tekniske begreper, da man som regel snakker med andre IT-spesialister hos kunden. Som selger må man få frem et forståelig budskap til en større gruppe som ikke nødvendigvis er IT-spesialister.

En vanlig dag på jobben

Roar sine arbeidsoppgaver er kort fortalt å selge Snow-produkter og SAM-tjenester knyttet til disse produktene. I tillegg har han en teknisk rolle hvor han implementerer og integrerer Snow-produktene i kundene sine miljøer.

– Denne kombinasjonen er nyttig, da jeg i salgsmøter kan avklare tekniske spørsmål og skissere den tekniske løsningen som passer best for dem. SAM , Software Asset Management, er knyttet til forvaltning av lisenser og verdier til disse.

Han samarbeider med kollega Tor Anders Lundemo i et SAM-team, som sammen leverer en komplett SAM-leveranse til kunder. De kompletterer et Software-team bestående av fem personer lokalisert i Trondheim, der hovedoppgavene er valg av riktig lisensavtale for kundene og rådgivning rundt bruk av produktene.

– Jeg bidrar med salg, løsningsdesign og setter opp det tekniske. Tor Anders bidrar med rådgivning rundt bruk av lisensene; enten i et prosjekt styrt av Atea eller hos en kunde som allerede er tatt ut i revisjon. Vi ønsker selvsagt å komme inn i godt tid før en eventuell revisjon eller telling. Da har vi størst mulighet til å hente ut gevinster av løsningen, sier han.

Roar har i dag en kombinasjon av roller, hvor han primært er løsningsselger som sammen med kunder finner optimale løsninger for at de skal få full kontroll på lisensforbruket sitt. I tillegg er han en teknisk SAM-konsulent som setter opp kundeløsningene.

"Community er et eksempel på et slikt kundearrangement der vi setter kunden i fokus."

– En vanlig arbeidsdag kan dermed bestå av et kundemøte hvor jeg kjører en demo av Atea Licence Manager – Atea sin hostede løsning av Snow Licence Manager. Dette er markedets beste SAM-verktøy for å påse at man er korrekt lisensiert. Resten av dagen kan gå med til bistand eller rådgivning rundt implementasjon av Atea Licence Manager til en kunde; utrulling av agenter, oppsett av en organisasjonsstruktur og innlegging av lisenser og lignende, sier han.

Etter over seks år i Atea trekker Roar frem de gangene Atea samler ansatte eller kunder til faglige og sosiale arrangementer som de beste opplevelsene.

– Landstreffene for de ansatte er alltid minnerike; de bygger kulturen vår, som vi tar med videre ut til kunder i form av gode prosjekter og arrangementer. Community er et eksempel på et slikt kundearrangement der vi setter kunden i fokus.

Hva er det aller beste og mest givende med jobben din?

– Å hjelpe kunder med en utfordring de har. Spesielt når kunder må oppgi faktisk lisensforbruk, kan mange kunder bli usikre på tallene de finner. Når vi sikrer full kontroll, ser vi ofte at de blir veldig takknemlige.

Om Roar 

  • Navn: Roar Følling
  • Bor: Trondheim
  • Alder: 39 år
  • Stilling: Løsningsselger / SAM-konsulent
  • Favoritt-teknologidings: iPhone
  • Beste tiden av døgnet: Tidlige morgentimer
  • Beste øyeblikk på jobb: Når kunder er fornøyd med en tjeneste eller et produkt vi har levert. De trenger ikke si det, det er nok at du ser de er fornøyd.

 

Sertifiseringer (relevant for SAM konsulent):

  • Certified Snow Specialist CSS-070 (22/5/2015)
  • Certified Snow Engineer CSE-070 (22/7 2015)
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer