29-10-2019

Vitensentrene skal gi skoleelever digitalt løft

Vitensentrene skal gi skoleelever digitalt løft Teknologiselskapene Atea og HP Norge samarbeider med Vitensentrene for å løfte skoleelevers digitalkompetanse, slik at de kan møte de nye kravene i fagfornyelsen.

Fem elever som sitter på ipad

– Fagfornyelsen i skolen stiller nye krav til lærernes kompetanse innenfor flere områder, sier administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs. – For å takle utfordringene i skolen de kommende årene, må teknologi og pedagogikk spille sammen. Det krever mer enn tilgang på PCer og nettbrett. Det krever også en felles vilje om å gjøre skolen mer relevant for de digitale ferdighetene fremtiden krever – i dette samarbeidet bidrar vi til å gjøre både læreverktøy og kompetanseheving mer tilgjengelig.

Samarbeidet med Vitensentrene og HP Norge er et viktig løft for å forberede morgendagens arbeidssøkere på fremtidens arbeidsmarked, fortsetter Jacobs:

– I dagliglivet skjer det ikke at vi sier ‘nå skal vi sette oss ned og drive litt IKT’. Sånn kan det heller ikke være i klasserommet. På Vitensentrene skal lærere lære hvordan man kan bruke teknologi til å både tilegne seg ny kunnskap og bruke det som et verktøy i alle fag.

– Atea og HPs bidrag til kompetanseløftet i skolesektoren er en gavepakke for Vitensentrene og det samfunnsoppdraget vi skal levere på. Dette gjør at flere pedagoger stiller forberedt til de nye læreplanene når de trer i kraft i 2020. Men aller viktigst, dette er fantastisk for alle våre elever, som kan møte morgendagen med gode digitale ferdigheter, sier leder for Vitensenterforeningen i Norge, Tove Marienborg.

Samarbeidet er en viktig investering for fremtiden, derfor må også næringslivet bidra, sier Verner Hølleland, administrerende direktør i HP Norge:

– Som næringsaktør er utdanning et naturlig område å engasjere oss i, og det er derfor særlig morsomt å kunne bidra med kompetansen vår. Vi har produktleveranser til skoleinstitusjoner over hele verden og ser den raske utviklingen som skjer. Ved å levere læringsverktøy i dette prosjektet bidrar vi til å forberede morgendagens teknologibrukere med utstyr som gir et godt grunnlag for læring og utforskning.

Om Vitensentrene

Et vitensenter er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter innen matematikk, naturvitenskap og teknologi hvor de besøkende lærer ved å eksperimentere selv. I et vitensenter kan barn og voksne utforske fenomener knyttet til natur, miljø, helse og teknologi gjennom egen aktivitet og i samarbeid med andre. Det er totalt 10 vitensentre i Vitensenterforeningen. Sentrene har nærmere 1 million besøkende i året, og treffer 200 000 barn og unge.

Om Atea Norge (Atea AS):

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 25 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 35 milliarder i 2018. www.atea.no