Tilbake til Nyhetsarkiv
Pressemelding 2019-07-12

Atea Norge fortsetter veksten

Den enorme interessen for digitalisering i både privat og offentlig sektor bidrar til nok et solid kvartal for Atea Norge.
Bilde: Daniel Jacobsen

I årets andre kvartal leverte Atea Norge en omsetning på 2 178 millioner kroner, en økning på 8,7 prosent og resultat på (EBIT) 71 millioner kroner, en økning på 9,1 prosent sammenlignet med fjoråret.

I andre kvartal fortsatte Atea Norge veksten innen samtlige av teknologiselskapets forretningsområder, spesielt innen software og tjenester.

• Stadig flere aktører i både offentlig og privat sektor igangsetter prosjekter for å effektivisere og digitalisere sin virksomhet. Vi merker spesielt økt etterspørsel etter bistand om hvordan drive mer fleksibelt, bærekraftig og sikkert. Vi setter stor pris på at kundene fortsetter å velge oss som deres rådgiver på disse områdene, sier administrerende direktør i Atea Norge, Michael Jacobs.

Multicloud i vinden

Muligheten til å bygge sin egen sky, sømløst integrert med datasentre og offentlige skyer – hybrid sky – øker i popularitet. Mer fleksibilitet, stabilitet, at det er kostnadseffektivt og at det gir nye muligheter som analyse og kunstig intelligens, er høyt verdsatt hos kundene:

• Samtlige kunder vi møter i hverdagen, ønsker å optimalisere driften. Med hybrid sky, kombinert med multicloud (benytte flere public-skyer) trenger kundene dessuten ikke å begrense seg til én type sky eller én bestemt leverandør, men får en økt frihet. I en verden hvor digital sikkerhet ikke er noe vi kan ta for gitt, er vi stolte av å levere sikre datasentre fra våre egne og flere kjent internasjonale leverandører.

Bærekraft som konkurransefortrinn

I juni mottok Atea gullrangering av Ecovadis, i en uavhengig kåring blant 55 000 leverandører. Jacobs er helt sikker på at dette er et konkurransefortrinn.

• Vi merker en tydelig etterspørsel etter mer bærekraftige løsninger både blant offentlige og private kunder. Her inngår alt fra rutiner i produksjonen til frakt og emballasjehåndtering. Dette er et felt hvor det fort blir tydelig dersom det bare er «grønnmaling», og denne anerkjennelsen er en stjerne som henger høyt hos oss.

IT-sikkerhet viktigere enn noen gang

Som følge av flere urovekkende angrep denne våren, satser Atea fortsatt hardt på it-sikkerhet:

• Det er bra at samfunnssikkerhet og sårbare datasystemer er blant regjeringens viktigste prioriteringer. Med etableringer av smartere samfunn og datadrevne kommuner og virksomheter gjør det mer sårbart, og det krever at vi tenker på nye måter å sikre oss på.

Resultater, Atea-konsernet:

Konsernet økte omsetningen med 4,3 prosent til 9 487 millioner i andre kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Resultatet (EBIT) ble 145 millioner, en økning på 14,3 prosent sammenlignet med andre kvartal 2018.

Kvartalsrapport og presentasjon finnes her.

Pressekonferansen kan ses her.

Børsmeldingen finnes her.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt;

Michael Jacobs, adm. dir. Atea Norge, +47 908 28 216, michael.jacobs@atea.no

Steinar Sønsteby, konserndirektør Atea ASA, +47 930 55 655, steinar.sonsteby@atea.com

Om Atea Norge (Atea AS):

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er ca 1650 ansatte og har kontorer i 24 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 34,7 milliarder i 2018. www.atea.no