Tilbake til Nyhetsarkiv
Pressemelding 2019-06-27

Atea får gullrangering fra EcoVadis for samfunnsansvar for tredje gang

For tredje året på rad har Atea ASA blitt tildelt en prestisjefylt gullrating i samfunnsansvar av EcoVadis, en høyt respektert aktør som vurderer av bærekraft hos leverandører.
Administrerende direktør Michael Jacobs
Bilde: Daniel Jacobsen

Denne prestasjonen gjør at Atea opprettholder deres rangering blant topp 1 prosent av alle leverandører evaluert på en plattform som brukes av mer enn 55 000 organisasjoner i dag. For å vurdere og overvåke leverandørens bærekraft vurderer EcoVadis virksomheters bærekraftsarbeid som dekker 150 innkjøpsgrupper i 110 land.

Dens detaljerte evalueringskriterier omfatter: arbeidspraksis og menneskerettigheter, miljø, etikk og bærekraftig innkjøp.

Vi er stolte over denne anerkjennelsen fra EcoVadis, og at vi nok en gang nådde topp 1 prosent blant alle leverandører, sier bærekraftsansvarlig i Atea ASA, Andreas Antonsen:

– Våre kunder, ansatte, investorer og andre interessenter er svært interessert i bærekraftige leverandørkjeder, og denne prestasjonen bekrefter at vi er på rett vei.

Også administrerende direktør i Atea Norge, Michael Jacobs, sier det er en betydelig etterspørsel blant norske kunder både fra offentlig og privat sektor etter mer bærekraftige alternativer enn før:

– Bærekraft er et felles samfunnsansvar, og vi blir stadig utfordret i alt fra hvor og hvordan våre partnere produserer, til leveranser og hva som gjøres med utstyret når det ikke lenger er i bruk. Her er god dialog viktig. Derfor setter vi også bærekraft i anbuds- og tilbudsforespørsler på agendaen, når vi deltar på et av landets viktigste politiske arrangementer, Arendalsuka.

Om Ateas bærekraftsarbeid:

• I 2018 ble Atea rangert bransjeleder for bærekraft i IT-sektoren i en ny studie publisert av Sustainable Brand Index B2B, Nordens største merkevarestudie konsentrert om bærekraft.
  • I 2016 mottok Atea en pris som grønn rollemodell som anerkjennelse for kontinuerlig miljøarbeid, og i 2015 ble selskapet anerkjent som en utmerket bærekraftig leverandør av det svenske konkurransetilsynet. Atea ble også anerkjent i 2016 som en bransjeleder for barnas rettigheter av Global Child Forum.
  • Atea er ISO 14001 sertifisert i sin kjernevirksomhet og fortsetter å skape en meningsfylt forskjell i å skape en bærekraftig fremtid via goITloop: Ateas innovative gjenbruk og resirkuleringsprogram.
  • Atea har vært styremedlem av FNs Global Compact siden 2018 som de har vært medlem av siden 2010 og har også vært styremedlem i Responsible Business Alliance (RBA) siden 2016.

Administrerende direktør Michael Jacobs: (+47) 908 28 216
Kommunikasjonsrådgiver, Tine Venås Kjeldsen: (+47) 938 63 11