Atea med nok et sterkt kvartal

Pressemelding 2018-04-27
Digitalisering står fortsatt høyt på agendaen både i offentlig sektor og privat næringsliv. Atea Norges omsetning i første kvartal ble 1 901 millioner kroner og resultatet (EBIT) 43 millioner kroner, en økning på 14,7 prosent sammenlignet med fjoråret.
  • Det er svært gledelig å se kundenes digitaliseringsreise tar form, og at investeringer de gjør gir verdi i form av innsikt. Vi setter stor pris på at de velger oss som rådgiver i et landskap i kontinuerlig endring, sier administrerende direktør i Atea Norge, Michael Jacobs.

I første kvartal økte salget innen samtlige forretningsområder, med skytjenester, datastrategi og IT-sikkerhet på topp. Når det gjelder skytjenester, ser vi at kundene i stadig større grad ønsker å kombinere lokal infrastruktur – private skyer – med offentlige skyer slik at virksomhetene kan få fordeler fra «begge verdener».

Globalisering og den digitale integreringen gjør at trusselbildet er grenseløst og i stadig endring. Dette så vi blant annet med den nylige Cambridge Analytica-skandalen:

• IT-sikkerhet er et felles ansvar. Som teknologiselskap ser vi at vi spiller en viktig rolle i å sørge for at så mange som mulig vet dette og handler deretter. Våre sikkerhetseksperter har daglig kontakt med toppledere med fokus på feltet, sier Jacobs.

Fersk kompetanse på fagfeltet har aldri før vært så etterspurt som nå. For å møte behovet fortsetter Atea å satse på internopplæring, og ser på det som et nøkkelelement:

• For å være rustet til å hjelpe kundene best mulig, investerer vi løpende i våre medarbeidere. Vi er i en bransje hvor kontinuerlig læringsvilje blir stadig viktigere for å kunne levere morgendagens teknologi. Jeg er stolt over kulturen vi har for vilje og nysgjerrighet, som kommer både ansatte, selskapet og ikke minst nettopp våre kunder til gode, sier Jacobs.

Resultater, Atea-konsernet:

Konsernet økte omsetningen med 13,3 prosent til 8 340 millioner i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Resultatet (EBIT) ble 123 millioner, en økning på 16,3 prosent sammenlignet med første kvartal 2017.

Kvartalsrapport og presentasjon finnes her.

Pressekonferansen kan ses her.

Børsmeldingen finnes her.

Michael Jacobs, adm. dir. Atea Norge, +47 908 28 216, michael.jacobs@atea.no

Steinar Sønsteby, konserndirektør Atea ASA, +47 930 55 655, steinar.sonsteby@atea.com

Om Atea Norge (Atea AS):

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 24 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 32,4 milliarder i 2017. www.atea.no