Bilde: Tine Venås Kjeldsen

Atea innvilges i eksklusiv kvalitetsordning for IT-sikkerhet

Pressemelding 2018-11-02
Som det første store tech-selskapet inkluderes Atea Norge nå i en eksklusiv klubb av virksomheter som møter kravene til Nasjonal Sikkerhetsmyndighets (NSM) kvalitetsordning for digital sikkerhet.

Hackere, løspengevirus og angrep fra fremmede makter: det digitale trusselbildet vokser hurtigere enn noen gang før og kjenner ingen grenser. Det blir stadig flere sikkerhetsaktører og det komplekse tilbudet gjør det ofte vanskelig for kundene å vite hva de bør investere i.

Denne godkjenningen gir en tydelig indikator på hva kunder bør se etter, sier direktør i Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, Kjetil Nilsen.

– Dette gir valgmuligheter for bedrifter som etterspør digitale sikkerhetstjenester. Det bekrefter også ordningen som et relevant og etterspurt forebyggende sikkerhetstiltak for det norske samfunnet.

NSM stiller strenge krav til de som ønsker å søke på ordningen. Søkerne må ikke bare dokumentere at de rent teknisk sett kan håndtere en hendelse, men tilfredsstille definerte krav på ulike områder innen sikkerhetshåndtering. De høye kravene er en viktig årsak til at det frem til nå kun er to andre selskaper som har kommet gjennom nåløyet, utdyper Nilsen:

– I søknaden dokumenterer Atea blant annet gode rutiner og god kompetanse innen hendelseshåndtering. Inkluderingen av Atea i ordningen representerer en viktig milepæl, i og med at det nå er tre gode leverandører som inngår i ordningen.

Adm. dir. i Atea Norge, Michael Jacobs, er stolt av å kunne smykke seg med utmerkelsen, som han ser på som en anerkjennelse av virksomhetens arbeid for digitalt sikkerhetsarbeid:

– Som en viktig teknologipartner for våre kunder er sikkerhet selvsagt et område vi investerer tungt i. Å holde seg i forkant av det det digitale trusselbildet er en 24/7-jobb og vi skal hjelpe våre kunder med dette. Vi er derfor stolte av å være en del av ordningen – og ikke minst hver enkelt ansatt på sikkerhetsteamet som har gjort dette mulig.

Siden ordningen ble offentliggjort i 2016 er Atea Norge den tredje søkeren som tilfredsstiller kravene, og vil inngå i ordningen frem til 31. desember 2019.

Michael Jacobs, CEO Atea Norge, mobil (+47) 908 28 216
Tine Venås Kjeldsen, Kommunikasjonsrådgiver mobil (+47) 938 63 118