Atea får topprangering innen bærekraft

Pressemelding 2018-11-30
- Plasseringen er resultatet av langsiktig og målrettet arbeid. Ateas visjon om å bygge fremtiden med IT er en forpliktelse til bærekraftig utvikling som også støtter våre forretningsmål, sier Ateas administrerende direktør, Michael Jacobs.

Atea rangeres som næringsledende for bærekraft i IT-sektoren i en ny studie publisert av Nordens største merkevareundersøkelse fokusert på bærekraft, Sustainable Brand Index B2B.

Resultatet kommer fra en holdningsundersøkelse blant beslutningstagere i B2B-handel, med tall fra 1000 intervjuer og 5000 merkevurderinger. Den årlige undersøkelsen ser på hvordan og hvorfor bærekraftig merkevarer oppfattes som de er.

Atea har de siste årene markert seg innen kampen mot konfliktmineraler, barns rettigheter og deres innovative gjenbruks- og gjenvinningsystem goITloop. Atea er også styremedlem i FN-nettverket Global Compact Nettverk Norge.

• For tre år siden satte Atea seg et mål å være næringsledende innen samfunnsansvar. Vi er stolte over at selskapet blir anerkjent for innsatsen. Vår visjon er å bygge fremtiden med IT. Det fordrer en forpliktelse til bærekraftig utvikling er en viktig del av denne visjonen og fullt ut støtter våre forretningsmål, sier administrerende direktør, Michael Jacobs.

Rangeringen kommer også som følge av godt samarbeid med Ateas samarbeidspartnere, sier kommunikasjonsrådgiver for samfunnsansvar, Tine Venås Kjeldsen:

• Teknologi er nøkkelen til å nå verdens felles bærekraftsmål. Det betyr at Atea som teknologiselskap må følge med på hva som påvirker samfunnet vårt. Å toppe en slik rangering motiverer til å ta i mot nye utfordringer. På dette området er vi helt avhengige av gjensidig læring og samarbeid med kunder og kommersielle partnere.

Raske fakta:

• I 2018 ble Atea tildelt en prestisjefylt gullrating i samfunnsansvar av EcoVadis, en vurdering av leverandørers bærekraft.
  • Atea har vært styremedlem i Global Compact Nettverk Norge siden det ble stiftet i 2018.
  • I 2016 ble Atea anerkjent som en grønn rollemodell for sitt pågående miljøarbeid, og i 2015 ble selskapet anerkjent som en utmerket bærekraftig leverandør av svenske konkurransemyndigheter.
  • Atea ble i 2016 anerkjent som næringsledende for barns rettigheter av Global Child Forum.
  • Atea fortsetter betydningsfulle arbeid for en bærekraftig fremtid via goITloop, selskapets innovative gjenbruk og resirkuleringsprogram for brukt IT-utstyr.

Michael Jacobs, CEO Atea Norge, mobil (+47) 908 28 216, michael.jacobs@atea.no