Digitaliserer kvalitetstesting av levende laks

Pressemelding 2017-10-17
Dyrefôrgiganten Cargill har utviklet SalmoNIR, teknologi utviklet for prøvetaking og analyse av fett og farge på levende laks, i sann tid. Produktet sparer både fisken, tid og penger. Atea har jobbet tett med Cargill for å hjelpe bransjen med nye verktøy.

Frem til nå har oppdrettere kun brukt en kostbar metode som har vært tid- så vel som arbeidskrevende, og forutsetter at oppdretteren tar livet av laksen unødvendig, før man utfører våtkjemiske analyser av fett og farge. Mange oppdrettere tar derfor så få prøver som mulig, som gjør at resultatene blir unøyaktige selv om analysemetoden i seg selv er god.

Med SalmoNIR blir resultatene umiddelbart synlige, samtidig som de kan utføres på oppdrettsanlegget. Oppdrettere som skanner fisken ofte, for eksempel når de teller lus, vil få veldig god kontroll på kvaliteten, sier Ketil Christensen, operational sales manager i Cargill:

• Teknologien vil uten tvil generere data som vil gi oppdrettere både bedre beslutningsstøtte, presisjon og konkurransefortrinn. Løsningens nøyaktighet er utmerket, utstyret tåler forholdene på et oppdrettsanlegg i både regn og utfordrende værforhold. Næringen vil spare mye penger i tillegg til å få bedre kontroll på kvaliteten på laksen.

Løsningen består av et nær-infrarød (NIR) spektrometer, som gjennomlyser fisken. Dette er sammenlignbart med hvordan man tar en inbody-analyse på treningsstudio. NIR-enheten er koblet til en Dell Ruggedized tablet som tåler vann og tøffe forhold på merdkanten.

Christensen legger til at teknologien blir tilgjengeliggjort for alle lakseoppdrettere, ikke bare aktører med fôrkontrakt med Cargill. Atea står for teknisk support for sluttkunde, på vegne av Cargill.

Ateas administrerende direktør, Michael Jacobs, kaller SalmoNIR et godt eksempel på hvordan alle bransjer blir berørt av digitaliseringens inntog, og viser viktigheten av å forstå både kundes forretning og ikke minst bransje:

• Havbruk er blant landets eldste industrier og en bærebjelke i kystsamfunnet. Vi i Atea synes det er spennende å være med på å utfordre og forme den neste generasjonens arbeidsmetoder. SalmoNIR er teknologi som både hjelper oppdrettere med å effektivisere arbeidsrutiner, og styrker den generelle matsikkerheten.

Om SalmoNIR:

Ketil Christensen, operational sales manager +47 414 48919  ketil_christensen@cargill.com

Om Ateas satsing på teknologi innen havbruk:

Michael Jacobs, adm. dir. Atea Norge, +47 908 28 216, michael.jacobs@atea.no

Om Cargill:

Cargill tilbyr mat, jordbruk, finans og industrielle produkter og tjenester til verden. Sammen med bønder, kunder, regjeringer og lokalsamfunn hjelper vi folk til å vokse og utvikle seg ved å bruke vår innsikt og 150 års erfaring. Vi har 155.000 ansatte i 70 land som er forpliktet til å mate verden på en ansvarlig måte, redusere miljøbelastningen og forbedre samfunnet der vi bor og jobber. www.cargill.com

Om Atea Norge (Atea AS):

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 25 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 31 milliarder i 2016. www.atea.no