Atea henter tidligere Telenor-topp til mobilsatsning

Pressemelding 2017-04-26
Nylig gikk Atea ut med storsatsningen Atea Mobil. Nå hanker IT-selskapet inn tidligere Telenor-topp Bjørn Haraldseth (52) til å lede forretningsenheten.

Haraldseths bakgrunn og personlighet passer godt til den nyopprettede stillingen, mener administrerende direktør i Atea Norge, Michael Jacobs:

• I oppstartsfasen trengs målrettet innsats for å legge grunnlaget. Samtidig krever stillingen en person som ser helheten av Ateas produktportefølje. Haraldseths personlige styrker, kombinert med hans fagtunge bakgrunn, gjør det derfor lett å ønske han hjertelig velkommen til Atea.

Jacobs sier Atea har en tydelig målsetning om å bli foretrukken leverandør av fremtidens mobile løsninger for kundene når satsningen trer i kraft etter sommeren.

• Atea vil sikre kundene kvalitet i alle ledd og tilby dem mulighetene den teknologiske utviklingen gir. Selskapet har en klar ambisjon om å drive frem innovasjon og digitalisering, samtidig som både eksisterende og nye kunder får tilgang til bedre tjenester og konkurransedyktige priser. Mobilsatsningen er derfor et naturlig neste steg av vår forretningsstrategi.

I tillegg til 14 års erfaring fra telebransjen, har Haraldseth arbeidet med forretningsutvikling og endringsprosesser. Dette er også kunnskap han trekker frem som relevant når han inntar den nyopprettede lederstillingen:

• I takt med at IoT kontinuerlig flytter telebransjens grenser, øker kravene til digital tilstedeværelse. Som systemintegrator er det naturlig at Atea er tilstede på alle plattformer. Målet om å ta 20 prosent av det totale mobilmarkedet er utfordrende, men posisjonen Atea har som veletablert IT-konsern gir trygghet for nåværende- og fremtidige kunder.

Haraldseth har utdannelse fra Oslo Handelshøyskole, London Business School og Handelshøyskolen i Stockholm. Han har yrkesbakgrunn fra Storebrand og Telenor Norge.

Haraldseth starter med et lag på 30 ansatte med mål om rask vekst mot 100 medarbeidere. Satsningen er først i Norge, med løpende lanseringsvurderinger i øvrige land Atea opererer i.

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, mobil (+47) 908 28 216