Ruter-sjef er årets digitaliseringsleder

Pressemelding 2016-11-11
I år deler Atea for første gang ut prisen «Årets Digitaliseringsleder». Utmerkelsen går til en person som inspirerer sine ansatte og kunder til best å anvende og forstå teknologi, og årets verdige vinner er Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

- Å bli kåret til årets digitaliseringsleder gjør meg stolt på vegne av alle oss i Ruter og det gir inspirasjon til det videre endringsarbeidet vårt. Transportbehovet i hovedstadsregionen vil øke fremover, og digitalisering vil være en avgjørende faktor når vi beveger oss fra dagens kollektivtrafikk til å løse morgendagens mobilitetsbehov for våre kunder, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter As.

Prisen Årets Digitaliseringsleder hedrer den personen som gjennom sitt lederskap har utmerket seg gjennom året, ved å navigere i det nye, digitale landskapet – som rett og slett er med på å tegne opp det nye kartet. Ledere i dag må tilrettelegge for nye og smartere måter å jobbe på digitalt, kombinert med evnen til å inspirere medarbeidere til å se nye muligheter innen produkt og -tjenesteutvikling. Atea vil med denne prisen løfte frem de lederne som forstår nytteverdien av og klarer å optimalisere de nye teknologiske mulighetene- og som best benytter dette i praksis.

- Årets vinner har forstått at det ikke er nok å være et kollektivselskap lenger, og satser på å utnytte teknologi for å gjøre hverdagen til Ruters kunder bedre, slik at de får muligheten til å leve de livene de selv vil. Spesielt imponerende er det at Bernt Reitan Jenssen som leder går foran som et digitalt forbilde, deler visjoner om fremtiden internt og eksternt og inspirerer sine ansatte til å tenke nytt. Vinneren har også forstått og vist i ord og handling at datainnsamling er en del av Ruters kjernevirksomhet, sier juryformann og CEO i Atea, Michael Jacobs.

Prisen ble lansert i starten av oktober, og frem til 30. oktober har det strømmet på med nominasjoner fra hele landet. Da fristen var ute, stod juryen med 70 spennende og relevante kandidater. Kandidatene ble vurdert av juryen bestående av Michael Jacobs (Atea Norge), Silvija Seres (forsker og matematiker), Heidi Austlid (Adm. dir., IKT-Norge), Henrik Müller-Hansen (Adm. dir., Gelato) og Jan Sollid Storehaug (Adm. dir., Cloudnames).

Vinneren Bernt Reitan Jenssen ble i nominasjonsløpet tett fulgt av de andre finalistene Torbjørn Larsen (NAV), Tore Burheim (Universitetet i Bergen) og Runar Myhre og Øyvind Hirsch (Bertel O Steen).

Premien er i tillegg til tittelen Årets Digitaliseringsleder 2016, en pengepremie på 25 000,- som skal doneres til et valgfritt formål innenfor skole og utdanning. Prisutdelingen fant sted under Atea Community i Telenor Arena, torsdag 10. november.

For spørsmål og kommentarer, vennligst kontakt:
Michael Jacobs, michael.jacobs@atea.no, tlf 908 28 216.