14-05-2020

Sørlandets Kunstmuseum satser digitalt: Skal ta kunstarrangementer til hele Sørlandet

Da Sørlandets Kunstmuseum på kort tid måtte stenge på grunn av koronakrisen, kastet de seg rundt for å satse digitalt.

eldbjørg miriam.foto

PÅ TEAMS: Eldbjør Dahl, kommersielle sjef ved Sørlandets Kunstmuseum (til venstre), og Miriam Csango-Yaacov, konsulentleder Digital Workplace  i Region Sør i Atea (til høyre).

– Det er fantastisk at vi kan nå ut til så mange hjemme med å bruke videoteknologi. Nå blir det lettere for folk i hele sørlandsregionen å få med seg spennende kunst- og kulturarrangementer fra oss. Denne uka går vi på lufta med et webinar om kunsthistorie, og vi har flere digitale planer framover, sier Eldbjørg Dahl, kommersielle sjef ved Sørlandets Kunstmuseum.

Selv om Sørlandets Kunstmuseum nå gradvis åpner opp for besøkende, vil det fortsatte være restriksjoner på grunn av smittevernstiltakene. Det betyr at digital formidling blir et viktig supplement for å nå ut med utstillinger og andre typer arrangementer framover.

Kan formidle til 10 000 samtidig

På kort tid har de kurset ansatte i bruken av ny videoteknologi for museet. Løsningen gjør det mulig å formidle digitalt til opptil 10 000 deltakere samtidig.  

– Da de besøkende ikke kunne komme til oss fysisk, så måtte vi tenke nytt rundt arrangementer og formidling. Vi bestemte oss for å satse enda mer digitalt. Vi tror potensialet er stort for oss, og vi vet at dette også i framtiden vil bidra til å gjøre tilbudet vårt enda mer attraktivt, forteller Dahl.

Sørlandets Kunstmuseum, som holder til i Kristiansand, satte besøksrekord med nesten 45 000 besøkende for få år siden. Museet håper et bedre digitalt tilbud vil øke kunstinteressen og besøkstallene ytterligere i årene som kommer.

Kvalitet er avgjørende

Det er teknologiselskapet Atea som har kurset de ansatte og levert den teknologiske løsningen. Miriam Csango-Yaacov i Region Sør i Atea påpeker viktigheten av å velge den riktige teknologien til sine behov:

– Det er kjempespennende og meningsfullt å få være med å digitalisere kunstfeltet. For et kunstmuseum er det avgjørende at videokvaliteten er høy, og at systemet er enkelt å bruke for de ansatte. For Sørlandets Kunstmuseum har vi fått til begge deler, sier Miriam Csango-Yaacov, konsulentleder Digital Workplace i Region Sør i Atea.

Videoløsningen som ble valgt var Microsoft Teams. En populær tjeneste som allerede mange bruker på hjemmekontor, men som også har muligheten for å sende digitale arrangementer på video.

– Museer er kanskje ikke det fleste av oss forbinder med teknologi og digitalisering. Men jeg er kjempeimponert over hvor framoverlente og innovative Sørlandets Kunstmuseum er, sier Csango-Yaacov.