– Gi kidsa mulighet til å møte morgendagens utfordringer

Nyhet 2018-11-03
Hvordan kan vi gjøre skolen relevant for elevene som vokser opp i dag? Hva betyr egentlig transformert læring og hvorfor er det nødvendig at skolene endrer tilnærmingen til læring?

Dette var bare noen av spørsmålene som sto på timeplanen da Atea inviterte til skolelederseminar på Teknisk museum 30. oktober. Gjennom dagen beveget publikum seg fra å reflektere over samfunnsutviklingen med innovasjonsdirektør i Atea, Nils Ola Bark, til å drøfte og reflektere med Ateas strategiske rådgiver for skoleteknologi, Elisabeth Palmgren, over hvordan den påvirker hvilke kompetanser og ferdigheter elevene trenger for å kunne møte morgendagens utfordringer.

– Teknologi er ikke løsningen på fremtidens skole, men med bevisst og strategisk arbeid, vil den kunne være et virkemiddel og et viktig verktøy som ruster elevene for det som vil komme, sier Palmgren.

Teknologi er ikke målet

Ofte portretteres utviklingen av den moderne skolen som en svart-hvitt debatt om teknologi eller ikke teknologi i skolen, eller hvorvidt vi skal utvikle digital kompetanse eller ei. I klasserommet er allikevel diskusjonen en annen. De fleste barn møter teknologi hjemme, hos venner eller gjennom fritidsaktiviteter og praten handler ikke om de vil ha digitale penaler, men hva man får gjort med digitale læreverktøy.

– Skolen har alltid forberedt unge generasjoner på en fremtid i endring. Teknologien er ikke målet, den er et middel for å gjennomføre strategi og trene ferdigheter, fortsetter Palmgren.

Den transformerte skolen

Som tidligere rektor har Palmgren egenfølt erfaring med hva som virker for å utvide klasserommets virtuelle vegger og er særlig opptatt av at nye verktøy fordrer nye måter å jobbe med skolefagene på.

– Notatbøker på nettbrett og en lærer som skriver på en smarttavle, er i realiteten bare videreføring av det samme sporet. Kan vi for eksempel bruke nettbrettet til å filme en basketballkamp og regne ut farten til ballen i bevegelse? Det er levende fysikk!

Palmgren får støtte av Rannei Solbak Simonsen ved Teknisk museum, som sier at skolen og lærere må ha et aktivt forhold til hva teknologien faktisk kan gjøre og ikke gjøre:

– Det er ikke kopimaskinen som har skrevet masteroppgaven, den har kun printet ut. Teknologien skaper ingenting.
 

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer