Bransjeorganisasjonen Srf konsulterna får hjelp av Atea til alt som har med IT-miljøet deres å gjøre. Dermed kan de alltid være sikre på at datamaskinene og systemene deres fungerer som de skal, slik at de kan konsentrere seg om den daglige driften i stedet for å håndtere tekniske spørsmål.
Srf konsulterna er Sveriges ledende bransjeorganisasjon for regnskaps- og lønnskonsulenter. På kontorene deres i Falun og Stockholm jobber totalt 35 personer med å gi støtte og rådgivning til medlemmene i organisasjonen.
– Vi er ikke en stor organisasjon, men med to kontorer og mange som har omfattende reisevirksomhet og jobber hjemmefra, har vi et stort behov for et fungerende IT-miljø. Alle ansatte må kunne få tilgang til systemene de bruker, uansett hvor de befinner seg», sier Margareta Perlström, administrasjonssjef hos Srf konsulterna.
Ettersom organisasjonen ikke har en egen IT-ansvarlig lokalt, og for å slippe å stadig måtte ringe ulike konsulenter, valgte de for et par år siden å leie inn all nødvendig IT-kompetanse fra Atea.
– Vi har jo et stort behov, ettersom vi ikke har egen kompetanse på området. Atea hjelper oss med alt fra nettverk og klienter til serverdrift», forteller Margareta Perlström. Atea foreslår alltid løsninger som passer virksomheten og størrelsen vår, sier Margareta Perlström, Administrasjonssjef.
I løpet av årene Srf konsulterna har samarbeidet med Atea, har en stadig større del av IT-miljøet blitt skybasert. Margareta Perlström mener at Atea virkelig har forstått hvilke utfordringer de har hatt.
– Atea foreslår alltid løsninger som passer virksomheten og størrelsen vår. I tillegg har de konsulenter både i Borlänge og Stockholm, som er praktisk for oss når vi trenger hjelp lokalt. Vi kan når som helst ringe konsulenten vår og spørre om hva som helst. Vi får alltid hjelp så godt som umiddelbart», sier hun.
Hun synes også det er bra at Atea er så proaktive og kommer med forslag som kan være til nytte for virksomheten.
– Dette er ting jeg ikke selv har så mye tid til å tenke på. For meg er det virkelig til stor hjelp at Atea forstår oss og hvordan vi kan utvikle IT-miljøet vårt. Dermed kan vi bruke tiden og energien vår på det vi er best til, i stedet for å fokusere på IT-spørsmål, slår Margareta Perlström fast.
Hvilke behov tror du dere kommer til å ha fremover?
– Vi kommer til å fortsette overgangen til moderne løsninger med skybaserte tjenester, og fjerne alle de fysiske serverne vi har stående hos oss. Eventuelt skal vi gå over til konseptet: Arbeidsplass som en tjeneste, noe som innebærer at alle applikasjoner kopieres sentralt på hver maskin. På sikt ville dette vært billigere for oss, og medføre tidsbesparelser for Atea. Slike løsninger liker vi, sier Margareta Perlström.