Til hovedinnhald
Tilbake til Kundereferanser

Flashlagring løste flaskehalsen for Bilia

Bilia bruker en virtuell desktop løsning som sentraliserer og forenkler IT-administrasjon. Sensommeren 2015, oppsto problemer i forbindelse med en oppgradering og migrering av brukere til Bilias nye IT-miljø.
Bilia
Datasenter
Bilia

Bedre ytelse og responstid med XtremIO

I servicehaller og verksteder begynner arbeidet ved syv-tiden om morgenen og det første som skjer er at teknikerne logger inn. Denne sommeren tok innloggingen lenger tid enn vanlig, opp til en halv time. Fenomenet kalles logonstorm, systemet blir tregt når mange logger inn samtidig. 

Patrick Olsson, CTO og utviklingsleder for IT på Bilia forteller at driftssystemet, som holder et øye med alt fungerer, ikke viste noe galt. Det var tregheten i IT-miljøet som var uakseptabelt. 

- Vår support- og helpdesk mottok flere og flere samtaler. Tonen ble skjerpet, og et forslag var å la enkelte ansatte starte tidligere om morgenen for å redusere problemet. Det presenterte oss med to scenarier: å gå tilbake til den gamle IT-miljøet eller for å få orden på ytelsen, sier han. 

”Når tregheten forsvant ringte brukerne og takket oss”

XtremIO blir løsningen

Tidligere på høsten hadde Patrick Olsson besøkt EMCs datasenter i Irland. Det fikk han demonstrert XtremIO, en lagringsløsning basert på flash-minneteknologi. Det gir høy ytelse og rask responstid. 

- Jeg forsto med en gang at dette var løsningen på problemet vårt. Det viste seg at Atea kunne låne ut XtremIO og vi installerte den på prøve i oktober 2015. Når vi styrte om systemet til den nye løsningen forsvant flaskehals med en gang, sier Patrick Olsson. 

- Når låneboksen kom koblet Ateas spesialister det inn i vårt system-miljø for å teste at alt fungerte. På slutten av 2015 kjøpte vi en egen XtremIO som nå står i Bilias datasenter i Gøteborg. 

Det åpenbare spørsmålet er hvordan man kan måle resultatet av investeringen. 

- Det er vanskelig å måle i penger, men i alle løsninger av denne typen er det brukeropplevelsen som er viktig. Går det tregt skapes frustrasjon. Når tregheten forsvant ringte brukerne og takket oss. Det er absolutt ikke vanlig, ler Patrick Olsson.

Fra frustrasjon til lettelse

Fredrik Dellkvist, løsningsdesigner, datasenterløsninger på Atea i Göteborg forteller hvordan Bilia problemer med treg responstid kunne forsvinne med lagrings- og flashløsning XtremIO.  

Hvilke utfordringer sto Bilia overfor? 

- De hadde problemer med treg responstid i sitt IT-miljøet. Ved å erstatte harddisker som håndterer midlertidig data til lagringsløsning EMC XtremIO ble det skapt en betydelig ytelsesforbedring. Responstid for alt fra søk på registreringsnummer til å sette sammen serviceordre ble forkortet.   

Merker de 3000 medarbeiderne noen forskjell? 

- De som jobbet med salg, service, økonomi og administrasjon opplevde en frustrerende treghet før den nye løsningen var på plass. De uttrykte også en stor lettelse når problemene forsvant.   

Hva motiverte investeringen? 

- Forretningsverdien kan anses som svært stor, selv om den ikke kan måles nøyaktig når det gjelder denne type løsninger. Det er heller den  felles opplevelsen av systemets forbedrede funksjon som er av betydning. 

Hvordan ser samarbeidet ut? 

- Atea og Bilia har jobbet sammen i over ti år. Dette betyr at vi vil hjelpe dem med alt de trenger i sitt datasenter i Göteborg, men også med klienter, service og lisenser.   

Bilia har corporatized sin IT-avdeling. Hva betyr det? 

- Bilia tilbyr IT-driftstjenester til forhandlere også utenfor egen virksomhet. Dette betyr at de er en tjenesteleverandør. Selskapet selger IT-tjenester primært til Volvo-forhandler, men også til andre bilforhandlere og bilverksteder som er blant de merkene som selskapet forvalter.

 

Slik fungerer en virtuell desktopløsning
  • En virtuell desktopløsning , VDI , er et datamiljø som ikke er begrenset av maskinvare eller den ansattes stilling .
  • Alle programmene forvaltes sentralt, noe som gjør at organisasjonen har bedre kontroll over sin informasjon.
  • Eksterne brukere kan få tilgang til sine applikasjoner på en sikker måte, og alle data er sikret.
Tilbake til Kundereferanser
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer