Laddar meny
Bilia

Flashlagring løste flaskehalsen for Bilia

Sensommeren 2015 ble Bilias IT-system seigt som sirup. Det kunde ta 30 minutter å logge inn og frustrasjonen blant de 3000 medarbeiderne vokste.

Bilia bruker en virtuell desktop løsning som sentraliserer og forenkler IT-administrasjon. Sensommeren 2015, oppsto problemer i forbindelse med en oppgradering og migrering av brukere til Bilias nye IT-miljø. 

I servicehaller og verksteder begynner arbeidet ved syvtiden om morgenen og det første som skjer er at teknikerne logger inn. Denne sommeren tok innloggingen lenger tid enn vanlig, opp til en halv time. Fenomenet kalles logonstorm, systemet blir tregt når mange logger inn samtidig. 

Patrick Olsson, CTO og utviklingsleder for IT på Bilia forteller at driftssystemet, som holder et øye med alt fungerer, ikke viste noe galt. Det var tregheten i IT-miljøet som var uakseptabelt. 

- Vår support- og helpdesk mottok flere og flere samtaler. Tonen ble skjerpet, og et forslag var å la enkelte ansatte starte tidligere om morgenen for å redusere problemet. Det presenterte oss med to scenarier: å gå tilbake til den gamle IT-miljøet eller for å få orden på ytelsen, sier han. 

Tidligere på høsten hadde Patrick Olsson besøkt EMCs datasenter i Irland. Det fikk han demonstrert XtremIO, en lagringsløsning basert på flash-minneteknologi. Det gir høy ytelse og rask responstid. 

- Jeg forsto med en gang at dette var løsningen på problemet vårt. Det viste seg at Atea kunne låne ut XtremIO og vi installerte den på prøve i oktober 2015. Når vi styrte om systemet til den nye løsningen forsvant flaskehals med en gang, sier Patrick Olsson. 

- Når låneboksen kom koblet Ateas spesialister det inn i vårt system-miljø for å teste at alt fungerte. På slutten av 2015 kjøpte vi en egen XtremIO som nå står i Bilias datasenter i Gøteborg. 

Det åpenbare spørsmålet er hvordan man kan måle resultatet av investeringen. 

- Det er vanskelig å måle i penger, men i alle løsninger av denne typen er det brukeropplevelsen som er viktig. Går det tregt skapes frustrasjon. Når tregheten forsvant ringte brukerne og takket oss. Det er absolutt ikke vanlig, ler Patrick Olsson.

 

Slik fungerer en virtuell desktopløsning 

En virtuell desktopløsning , VDI , er et datamiljø som ikke er begrenset av maskinvare eller den ansattes stilling . Alle programmene forvaltes sentralt, noe som gjør at organisasjonen har bedre kontroll over sin informasjon. Eksterne brukere kan få tilgang til sine applikasjoner på en sikker måte, og alle data er sikret.  

 

Fra frustrasjon til lettelse

Fredrik Dellkvist, løsningsdesigner, datasenterløsninger på Atea i Göteborg forteller hvordan Bilia problemer med treg responstid kunne forsvinne med lagrings- og flashløsning XtremIO.  

Hvilke utfordringer sto Bilia overfor? 

- De hadde problemer med treg responstid i sitt IT-miljøet. Ved å erstatte harddisker som håndterer midlertidig data til lagringsløsning EMC XtremIO ble det skapt en betydelig ytelsesforbedring. Responstid for alt fra søk på registreringsnummer til å sette sammen serviceordre ble forkortet.   

Merker de 3000 medarbeiderne noen forskjell? 

- De som jobbet med salg, service, økonomi og administrasjon opplevde en frustrerende treghet før den nye løsningen var på plass. De uttrykte også en stor lettelse når problemene forsvant.   

Hva motiverte investeringen? 

- Forretningsverdien kan anses som svært stor, selv om den ikke kan måles nøyaktig når det gjelder denne type løsninger. Det er heller den  felles opplevelsen av systemets forbedrede funksjon som er av betydning. 

Hvordan ser samarbeidet ut? 

- Atea og Bilia har jobbet sammen i over ti år. Dette betyr at vi vil hjelpe dem med alt de trenger i sitt datasenter i Göteborg, men også med klienter, service og lisenser.   

Bilia har corporatized sin IT-avdeling. Hva betyr det? 

- Bilia tilbyr IT-driftstjenester til forhandlere også utenfor egen virksomhet. Dette betyr at de er en tjenesteleverandør. Selskapet selger IT-tjenester primært til Volvo-forhandler, men også til andre bilforhandlere og bilverksteder som er blant de merkene som selskapet forvalter. 

 

I Sverige øker nybilsalget og biler utstyrt med flere digitale tjenester raskt. Som kjøper kan du velge en bil med et trådløst nettverk, smarte skjermer, automatisk programvareoppdatering, keyless teknologi , aktiv kollisjonsbeskyttelse og automatisk kjøring i kø.

 

Bilia
Bilia har i dag over 100 bilanlegg i Norge, Sverige, Luxembourg og Tyskland. Deres forretningsidé er å tilby bilsalg, service og tilleggstjenester som gir merverdi for deres kunder. De fokuserer på kunden i alt de gjør og satser på å ha de mest fornøyde kundene i bransjen.
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer