Digitale skilt: Gammel kulturformidling i ny drakt

Baroniet Rosendal er blant annet kjent for den storslåtte landskapsparken med rosehagen og for et rikt kulturprogram. Da stiftelsen skulle oppgradere besøksopplevelsen tenkte de nytt, kreativt og digitalt.

Terje Mathisen
Markedssjef i Region Sør

I Kvinnherad kommune finner vi Baroniet Rosendal, Skandinavias minste slott og en av de største attraksjonene på Vestlandet. Slottet stod ferdig i 1665, og er det eneste av sitt slag i landet. I dag drives slottet som et levende museum med omvisninger, konserter, foredrag, teater, kunstutstillinger, overnattingstilbud og servering.

Da de siste eierne av slottet forlot i 1927, ble slottet gitt i gave til Universitetet i Oslo. Den Weis-Rosenkronske Stiftelse ble opprettet med eieransvar for hele eiendommen. Baroniet Rosendal ønsket å skape en enda bedre besøksopplevelse for publikum, både når det gjaldt informasjonsdeling og nye måter å formidle kunst på.

– Vi vurderte å trykke opp analoge plakater, men konkluderte raskt med at vi hadde behov for en mer dynamisk og effektiv løsning, forteller rådgiver for IKT og markedsføring, Linda Løvfall.

Etter å ha vært i dialog med Atea om hva teknologi kan tilføre Baroniet Rosendal, kom man frem til ideen om en mer fremtidsrettet løsning.

– Valget falt på digital skilting, hvor vi kan sitte hvor som helst og produsere innholdet, forklarer Løvfall.

De statiske plakatene forsvant, og man fikk i stedet informasjonsskjermer for besøkende gjester, som også kan brukes til kulturformidling. Løvfall utdyper:

– Vi ønsker å være et moderne og nytenkende museum. Derfor bruker vi også skjermene for å vise digitale kunstverk og til videoformidling.

”Vi ønsker å være et moderne og nytenkende museum. Derfor bruker vi også skjermene for å vise digitale kunstverk og til videoformidling.”

Lysinstallasjonen på bildene kommer bakfra slik at man får de digitale kunstverkene tydeligere frem. De digitale flatene er montert på roterbare fester, og på denne måten kan man velge om bildet skal være liggende eller stående.                 

– Med denne løsningen har Baroniet fått et bredere tilbud med flere dimensjoner inn i guideopplevelsen: En modernisering av kulturformidling som ikke går på kompromiss med vårt kjerneprodukt, avslutter Løvfall.

 

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer