Til hovedinnhald
Tilbake til Kundereferanser

Amnesty sikrer seg digitalt med Atea

Sammen med Atea har Amnesty tatt et skikkelig krafttak for å bedre IT-sikkerheten.
Amnesty International
Digital arbeidsplass
Hele landet

Løfte IT-sikkerheten.

Trengte et løft på IT-sikkerhet

Amnesty International er en uavhengig global organisasjon som arbeider for at alle mennesker skal være like mye verdt. De er særlig kjent for sitt arbeid med menneskerettigheter over hele verden. I sitt daglige arbeid er organisasjonen ofte i kontakt med mennesker i en sårbar livssituasjon, og det innebærer at IT-sikkerhet har blitt viktigere enn noen gang. Blant annet for å beskytte menneskene de er til for.

Det har ikke vært en 100% dedikert IT-stilling hos oss tidligere, så da jeg startet så jeg noen områder som trengte et løft og det var blant annet på IT-sikkerhet. Spesielt viktig var det å sikre innholdet i den kommunikasjonen vi har med sårbare mennesker, sier Camilla Fallsen, IT-sjef i Amnesty.

Amnesty International jobber for menneskerettigheter over hele verden. Foto: Amnesty International

Tok helhetlig grep

Amnesty så at det var flere grep som måtte tas samtidig for å oppnå en bedre IT-sikkerhet:
Etter at vi fikk en bedre oversikt gikk vi ut i markedet for å finne den leverandøren som kunne bidra til å løse våre spesifikke behov. Det handlet om kompetanseheving av de ansatte, sikring av mobiler og klienter, rutiner og styringsdokumenter, forteller hun.

Fra Atea ble valgt som leverandør, har de allerede rukket å gjennomføre en rekke aktiviteter sammen. Særlig på økt bevissthet blant de ansatte.

Nyansatte får nå automatisk tilsendt kurs med generell informasjon om blant annet tofaktor-autentisering og alt annet som er viktig for IT-sikkerheten. Vi har satt i gang et lite nano-læringsopplegg med små drypp som bidrar til bevisstgjøring blant de ansatte. I tillegg hadde vi en infosikkerhetsuke der Atea bidro inn med forskjellige webinarer, sier Fallsen.

Frigjør kapasitet

For Atea har dialogen med Amnesty vært tett for å sikre at de som kunde har fått skreddersydd løsninger til sine behov. Atea har hjulpet Amnesty med å frigjøre tid gjennom moderne skyadministrasjon av enheter. Resultatet er at det er enklere, raskere og sikrere å sette opp nye maskiner for de ansatte. Løsningen sørger også for at alle enheter er sikret og oppdatert til enhver tid.   

Gjennom Ateas Acting Admin tjenesten reduser Amnesty sikkerhetsrisiko for ondsinnet angrep betydelig ved at brukere forblir lokale administratorer kun etter behov.  


Maylen Feragen er kundeansvarlig i Atea og jobber tett med Amnesty.

– 
I august tok jeg over som ny kundeansvarlig for Amnesty International Norge. Da var det viktig for meg å ha et statusmøte med Amnesty for å lære mer om hvilke utfordringer de hadde. Etter det har vi sett på ulike områder sammen som IT-sikkerhet, opplæring og migrering til skyen. Summen av dette har vært at Amnesty i større grad har fått mulighet til å konsentrere seg om de aller viktigste oppgavene de har, nemlig sin kjernevirksomhet, sier Maylen Feragen i Atea.

Og legger til:
I tillegg er det ekstra meningsfylt å jobbe med en kunde som har et så viktig samfunnsoppdrag, sier Feragen.

Om leveransen
Amnesty International
  • Amnesty International er en uavhengig global organisasjon som arbeider for at alle mennesker skal være like mye verdt
  • I dag består organisasjonen av åtte millioner stemmer.
  • Amnesty International avslører overgrep, påvrker maktutøvere og samler verden for å redde liv.
  • Les mer om Amnesty International
Tilbake til Kundereferanser
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer