2020-03-27

Våre beste sikkerhetstips for hjemmekontor

De fleste av oss pålegges å ha hjemmekontor for å begrense koronasmitten. Et godt og effektivt tiltak som forhåpentligvis vil redde liv. Det kan imidlertid by på utfordringer når virksomhetens ansatte sitter i sine egne hjem, med full tilgang til systemer og data.

Thomas Tømmernes IT-sikkerhetsekspert

Gode rutiner

Når man jobber hjemmefra er det ekstra viktig med gode rutiner for hvordan du jobber med arbeidsverktøyene dine. Man må selv bidra til god informasjonssikkerhet, da virksomheten ikke har den samme muligheten for å sikre brukeren på sitt hjemmenett.

Atea har et stort og kompetent IT-sikkerhetsmiljø som jobber 24/7 med sikring av våre kunders løsninger, både på kontoret og på hjemmekontoret. 2. april kan du i vårt webinar få med deg Thomas Tømmernes, som leder Ateas IT-sikkerhetssatsing, diskutere utfordringer, muligheter, tips og triks angående hjemmekontor, med to av Ateas fremste hendelseshåndterere.

Før den tid, deler de her sine beste anbefalinger til deg som sitter på hjemmekontor.

Våre anbefalinger for sikkert hjemmekontor

  • Pass på at operativsystemet og alle programmer er oppdatert. Skru på automatisk oppdatering, så slipper du å følge med selv.
  • Bruk jobbmaskinen din til å jobbe. Det florerer av ulike skadevarer og forsøk på sosial manipulasjon i forbindelse med korona, på flere av de sosiale mediene.
  • Sørg for at antivirus er skrudd på og oppdatert.
  • Vær oppmerksom på hvor du lagrer jobbdata. Sørg for at det lagres der hvor virksomheten kan beskytte og ta back-up av den.
  • Pass på at datamaskinen kun blir brukt av de som skal bruke den.
  • Kjenn datamaskinen din. Dette er for at du lettere skal merke om noe unormalt skjer.
  • Ta kontakt med virksomhetens IT-avdeling om du mistenker at det kan ha skjedd et sikkerhetsbrudd.

Den pågående situasjonen med korona blir utnyttet av mennesker som vil profitere på dette. Det er dokumentert en klar økning i antall phishing e-poster (falske e-poster) som prøver å:

  • Lure deg til å gi fra deg brukernavn og passord til svindlere. Dette kan unngås ved å bruke tofaktorautentisering.
  • Lure deg til å utbetale/donere penger til veldedige korona-tiltak.

Våre generelle anbefalinger

  • Vær på vakt mot falske e-poster som kan omhandle for eksempel kansellering av arrangementer, skattemeldinger, kjøp av smittevernsutstyr og så videre. Dette blir brukt for å få deg til å oppgi personlige opplysninger.
  • Vær på vakt når du blir bedt om å logge inn på nye nettsteder, gå kun inn på nettsider som du vet du kan stole på.
  • Vær på vakt når du blir bedt om å endre kontonummer fra leverandører. Dette må verifiseres, gjerne via telefon eller andre kommunikasjonskanaler.