14 år og i Atea

2017-03-31

Jeg heter Ada Låhne, er 14 år, og går i niende klasse på Mølladammen skole i Bærum. Da vi hadde arbeidsuke på skolen, var jeg heldig og fikk hospitere hos Ateas markedsavdeling i tre dager. Nå sitter jeg igjen med store inntrykk.

Ada Låhne
Ada Låhne Ungdomskoleelev

Min første dag bestod for det meste av å hilse på nye mennesker og å lære masse nytt om Ateas prosjekter i flere møter. Jeg fikk også være med på å godkjenne og korrekturlese noen tekster. Siden jeg selv er veldig glad i å lese og skrive, syntes jeg dette var veldig interessant og spennende. Samtidig elsker jeg også å lære, så jeg hadde en super «første dag på jobb»-opplevelse. Jeg har også lenge lurt på hvordan jobbmøter fungerer generelt så det var veldig fint å få oppleve møter ikke tilpasset en 14-åring. Den dagen lærte jeg mest om GDPR, smartbygg, og litt om Ateas rolle innen velferdsteknologi (VT).

Kjenner du disse emnene? La meg forklare:

GDPR er et nytt lovverk som skal hjelpe privatpersoner få bedre kontroll over deres egne personopplysninger og personvern: Det var viktig kunnskap som jeg mest sannsynlig vil få bruk for senere, samtidig som det ga meg nye spørsmål.

Jeg fikk også være med på et planleggingsmøte i Computerworld angående et arrangement, eller konferanse, om smartbygg. Der snakket de om løsninger for å digitalisere bygg- og anleggsbransjen. Angående digitaliseringen så nevnte de ordet BIM gjentatte ganger og jeg visste ikke hva det var. Senere fikk jeg vite at BIM står for Building information modeling og handler om å lage digitale modeller av bygg i stedet for tegninger. Etter jeg fikk vite hva ordet betydde ga møtet mye mer mening.

Velferdsteknologi lærte jeg litt om via en pressemelding jeg fikk være med å skrive. Jeg lærte om hva slags og hvordan Atea leverer VT til kommuner rundt om i Norge. VT er teknologi som hjelper mennesker leve mer selvstendig og samtidig føle seg trygge. Det handler også om hvordan krevende løsninger kan endres til mer suksessfulle og enkle løsninger. Som for eksempel at hjemmesykepleiere må være innom flere ganger i døgnet. Den løsningen kan forenkles ved at sensorer og forskjellige alarmer blir plassert i boligene til brukerne. Dermed slipper hjemmesykepleieren dra til en bruker som ikke trenger like mye oppfølgning som andre brukere av VT. Denne teknologien er mest utbredt hos eldre, og også psykisk og fysisk utviklingshemmede. Det er fantastisk og revolusjonerende hvordan denne teknologien kan bedre og tilfredsstille flere liv. Jeg lærte også mer om dette da jeg og Atea-journalist Tine Venås dro til Bodø på en reportasjetur.

Reportasjetur

Etter at flyet vårt landet i Bodø, dro vi til Atea-kontoret. Der hadde vi et møte med blant annet markedssjef i region nord, Rita Bergesen, og VT-konsulent Eirik Valstad. Vi snakket om Bodøs fremragende VT og hvordan Atea hjalp til med teknologien. Jeg fikk vite at Atea samarbeider med Tverlandet bo- og servicesenter. Det vil si at utstyret som for eksempel fallalarm blir implementert i boenhetene. Før denne implementeringen blir alt utstyr testet i et testrom arrangert av kommunene som ligger i en av kontorbygningene til Bodø kommune.

Vi bestemte oss for å prøve å skaffe en del bilder og intervjuer med kommuneansatte og daglig leder av servicesenteret. Vi tok også bilder av sensorer, kameraer og alarmer i en boenhet brukere ikke hadde flyttet inn enda. Samtidig viste daglig leder hva de forskjellige alarmene ble brukt til og så videre. Blant annet er det lagt en epilepsi-alarm ved senga, en matte som registrerer mye bevegelse som da kan være anfall. Alarmen går av på mobilene til ansatte. Dermed kan ansatte melde fra at de er på vei. De andre ansatte får også beskjed om dette. Sensorene og alarmene står på døgnet rundt. Derfor finnes det en tilstedeværelse-knapp som ansatte kan trykke på slik at sensorene og alarmene skrur seg av når de går inn i en bolig for å ikke utløse alarmer og sensorer.

Etter besøket på servicesenteret dro vi til kommunens testrom for VT og møtte kommunens IKT-fagleder. Der fortalte han oss om hvordan kommunens rolle er i denne avtalen og hvordan testrommet fungerer. Kommunens rolle er å få VT ut til kommunens beboere etter prøveperioden på Tverlandet. I tillegg hadde kommunen ansvar med å tilrettelegge og tilpasse teknologien brukere..

Alt i alt har jeg lært ekstremt mye om IT i seg selv og VT. Samtidig så har jeg fått så utrolig mye ekstra lærdom innenfor GDPR og andre områder innenfor Ateas markedsføring og uttalelser. Jeg har fått vært med på korrekturlesing og skrive oppgaver. Dette har vært veldige verdifulle og lærerike dager som jeg kommer til å huske lenge.

Takk for muligheten til å prøve ut en jobb som faktisk interesserer meg. Takk for vennligheten og for at dere inkluderte meg. Takk for at markedsavdelingen gadd å bry seg om min arbeidsuke og mine muligheter. Takk for at dere ikke tilrettela arbeidsdagen slik at jeg fikk mindre møter bare fordi jeg var yngre.

 

Tusen takk for alt!

Med vennlig hilsen

Ada Låhne