Atea setter bærekraft høyt på agendaen, og vi gjør vår del for å være med på den bærekraftige endringen vi ønsker å se i verden. Bærekraft gjennomsyrer alt vi gjør, og innen 2030 har vi mål om å være 100 % sirkulære, likeverdige og ha en positiv innvirkning på samfunnet ved bruk av teknologi.
Som en stor aktør har vi i Atea et samfunns- og miljømessig ansvar. Vi tror på ekte bærekraftarbeid gjennom satsing på områder nærliggende vår kjernevirksomhet og setter miljø, klima og sosiale forhold som en viktig premissgiver i alle våre tjenester. Vårt mål er å bidra til positiv verdiskapning som skaper forskjeller i dag og i fremtiden. Dette gjelder også for våre arrangementer.
Våre arrangementer, enten de er fysiske eller digitale, skal gjennomføres i tråd med Ateas bærekraftstrategi.
Som et ledd i Ateas bærekraftstrategi, støtter Atea miljøstiftelsen Zero sitt arbeid for klimasaken, og har inngått et samarbeid for perioden 2021-2023. I samarbeid med Zero har vi utviklet en teknisk spesifikasjon for produksjon og gjennomføring av arrangementer hos Atea. Denne viser våre krav for gjennomføring av arrangementer, og er et bidrag for å nå bærekraftmålene mot 2030. Denne spesifikasjonen skal deles med eventpartnere og medprodusenter av Atea sine arrangementer.
Atea og Zero har satt opp åtte kategorier med bærekraftskrav til arrangementene våre.
Mål:
Atea ønsker at frakt og transport av varer og utstyr i forbindelse med arrangementet skal foregå utslippsfritt. Utslippsfri betyr i denne sammenhengen elektrisk, eller hydrogen-elektrisk. Der dette ikke er mulig, skal det benyttes løsninger som benytter biodrivstoff, sertifisert i henhold til EUs bærekraftkriterier som ikke inneholder palmeolje eller biprodukter fra palmeoljeindustrien.
Tiltak:
Mål:
Vi etterstreber at alle i Atea og i produksjonen av arrangementet som skal på arrangementet, så langt det lar se gjøre, skal reise utslippsfritt eller med lavest mulig utslipp, til og fra arrangementet. Herunder Atea-ansatte, crew fra tekniske leverandører og stand-personell. Vi vil også oppfordre kunder, foredragsholdere og presse til å reise kollektivt til våre arrangementer.
Tiltak:
Mål:
Atea etterstreber å produseres så lite nytt fysisk brandingmateriell og dekorelementer som mulig i forbindelse med Atea sine arrangementer. Det som produseres skal kunne gjenbrukes, og produseres med tanke på fremtidig gjenbruk. Det som produseres skal være i bærekraftige materialer, og må kunne gjenvinnes.
Tiltak:
Mål:
Atea skal redusere den totale mengden avfall som produseres. Størsteparten av avfallet vi produserer skal være i rene fraksjoner og skal kunne materialgjenvinnes.
Tiltak:
Mål:
Vi skal servere mat og drikke med lavest mulig utslipp fra hele produktets livsløp.
Tiltak:
Mål:
Vi skal velge nullutslippsløsninger for strøm og oppvarming av arrangementet, herunder også servere og annen infrastruktur.
Tiltak:
Mål:
Vi skal prioritere samarbeid med hoteller som tar ekstra miljøhensyn ut over eksisterende sertifiseringer, og sammen med hotellet løfte nivået på klimatiltak ytterligere.
Tiltak:
Det foregående tiden har arrangementer blitt gjennomført digitalt eller hybrid. Erfaringen viser at arrangementene innehar like god kvalitet, når det gjennomføres digitalt. Det er mange gode grunner til å la en stor andel av arrangementene forbli digitale eller hybride i tiden fremover. Dette har store miljømessige gevinster, og Atea vil alltid i et bærekraftperspektiv vurdere om arrangementene kan gjennomføres digitalt, og hele tiden ha blikket på balansen i fysiske og digitale/ hybride arrangementer. For selve produksjonen av digitale arrangementer så gjelder de samme tiltakene som over. Det vil særlig være store miljømessige besparelser på transport av utstyr og deltakere og gjester.